13 грудня 2023 року на кафедрі теорії та методик дошкільної освіти відбулася зустріч здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта, які навчаються за освітньою програмою «Дошкільна освіта. Логопедія» із представниками приватної школи й садочка «Радість» та закладу дошкільної освіти №3«Усмішка» компенсуючого типу комунальної власності. Зустріч відбулася в рамках проходження навчальної пропедевтичної практики в закладах дошкільної освіти, мета якої – формування у здобувачів вищої освіти цілісного уявлення про освітньо-виховний комплекс сучасного закладу дошкільної освіти і вихователя, як головного суб’єкта освітнього процесу в закладі дошкільної освіти. Одним і завдань практики було ознайомлення зі специфікою організації освітнього процесу в закладах різних типів.
Віртуальну подорож ЗДО №3 «Усмішка» компенсуючого типу (директорка Новікова-Кравцова Раїса Василівна) провела вихователь-методист закладу Яворська Марія Михайлівна, яка розповіла що діяльність педагогічного колективу ЗДО №3 «Усмішка» спрямована на створення корекційно-розвивального середовища, організацію роботи в ньому із врахуванням специфіки діагнозів вихованців. Проєктна кількість місць – 23, але відвідує заклад більше 40 дітей. У садку функціонує чотири групи: з них дві групи цілодобового перебування – 1 група (діти з аутизмом), 1 (діти з порушенням пізнавальної активності), 2 групи комплексні. Працює садок за програмою «Розквіт». В освітньому процесі використовують методики Марії Монтесорі, Кюїзенера, Перса, індивідуального підходу. Основний принцип роботи педагогічного колективу: «Чим раніше ми починаємо корекцію, тим ефективніше ми коригуємо вторинні порушення». У садку діти перебувають до 8 років. На базі закладу успішно впроваджується перинатальна педагогіка.
Здобувачам освіти було запропоновано віртуальну екскурсію закладом, а також перегляд заняття з обстеження мовлення дітей, які не говорять (вразило терпіння педагога, доброзичливість, прагнення допомогти дитині, безмежна любов).
Про особливості функціонування одного із приватних освітніх закладів міста (дитячого садка-школа «Радість») розповіли – його директорка Аня Слободян та методист – Марина Зубик. Здобувачі освіти із захопленням слухали виступ методиста про те, що в садку діє шість вікових груп (від 1 рочку до 7 років) також є 0 клас, про нестандартний підхід до організації освітнього процесу, а саме: працюють тут за програмою «Дитина» (2021р.), з використанням елементів методики Монтессорі та фінської методики радісного навчання. Батьки – активні учасники освітнього процесу. Між ними, педагогами і дітьми панують тісні партнерські стосунки. Спілкування між усіма відбувається на «Ти», без величання «по-батькові», що, на їхню думку, зближує велику освітню родину. Календарних і перспективних планів тут не пишуть.
Методист видає педагогам чек-листи, де вони фіксують виконану роботу, фіксують дані про успіхи дитини упродовж дня, про що повідомляють батьків тоді, коли вони їх забирають додому. Спрямованість роботи колективу – збереження здоров’я дітей, розкриття їх здібностей і талантів, розвиток емоційного інтелекту. У закладі проводяться тематичні тижні, свята, розваги, благодійні акції, волонтерська діяльність. Вихованці «Радості» є активними учасниками загальноміських заходів та акцій тощо. Тривалість занять – відповідає часовим межам, встановленим у традиційних ЗДО. Талісман закладу – синє слоненя. Марина також провела зі студентами кілька інтерактивних вправ на знайомство та формування позитивних взаємин у дітей.
Директорка Аня запропонувала здобувачам освіти познайомитися через гру «Мікрофон», мета якої розвідати мотиви обрання професії вихователя та їх відповідність очікуванням. Далі у своєму виступі вона розповідала про те, за якими критеріями формується команда працівників закладу: весь колектив – люди віком до 40 років, вік вихователів – до 35; усі фахівці – «закохані в дитинство», висококваліфіковані, прагнучі саморозвитку і професійної досконалості, позитивної взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу; організаційну (буденну) роботу в ЗДО виконує адміністратор; методичне забезпечення постійно оновлюється за запитами педагогів, вихователі користуються ним за потреби, самостійно обираючи та здійснюючи запис у спеціальному зошиті – хто взяв, коли, і коли планує повернути (методист цим не займається). Особлива увага в закладі, зазначила Аня, приділяється і психо-фізичному стану педагога (йдеться про можливість відпочинку, перезавантаження) навіть у робочий час, оскільки головний принцип роботи закладу – бути щасливим і дарувати радість іншим, адже «лише щасливий вихователь зможе виховати щасливу дитину». Стомлений і виснажений педагог цього зробити не зможе. Крім того, заначила директорка, що самоосвіта й професійний саморозвиток та вдосконалення відбуваються за рахунок закладу (вихователі відвідують міжнародні конференції, семінари, навчаються за відповідними програмами, цікаві ідеї впроваджують у роботу).
Запропоновані відеосюжети продемонстрували високий рівень матеріальної забезпеченості сучасним обладнанням (меблями, іграшками) закладу, естетичний підхід, що створює комфортне середовище, де враховано вікові особливості вихованців. Сайт закладу насичений інформацією як довідкового так й інформаційного характеру. Є сторінки у соцмережах « Instagram» та «Facebook».
На завершення Директорка «Радості» запропонувала бажаючим здобувачам освіти написати їй листа із власним резюме, зазначивши «я гідна працювати у вашому закладі тому, що…», запросила усіх відвідати заклад.
Ознайомившись таким чином із різними типами ЗДО (враховуючи специфіку функціонування і ЗДО – бази практики), здобувачі освіти могли здійснити порівняльний аналіз специфіки організації освітнього процесу.
Р.S. Зустріч відбулася у ІІ половині дня, в час, вільний від перебування на практиці в основному ЗДО – базі практики, за умови попередньої домовленості з її керівниками.